Állambácsi, azaz jelen körülmények között a gyurcsánykormány azon töri a fejét, hogy csökkentse az élelmiszerek áfáját, ezzel ellensúlyozva az árnövekedést.

Hát ez az irány nem igazán jó, erre már rájöhettek volna akkor, amikor pár évvel ezelőtt lefaragtak az ÁFÁ-ból és mindezt az adócsökkentési láz első nagyobb lépéseként kommunikálták.

Aztán mit láttunk ebből? Szinte semmit. Nem éreztük azt, hogy jövedelmünk növekedett volna. Egyszerűen azt történt ami a leglogikusabb volt mindenki számára: a termelők és az értékesítők szépen benyelték azt a pénzt, amit az állam ilyen módon visszaosztani gondolt a népnek.

Most akkor megint valami hasonló lehetőség van. Szakértők komolyan fontolgatják, hogy az uniós szabályozás adta lehetőségeket kihasználva csökkenteni fogja kormányunk az élelmiszerek ÁFÁ-ját. Hát, a lakosság immár nem túl optimista az ilyen hírek hallatán, el is maradtak a szimpátiatüntetések, nem ugrott gigantikusat a kormányzat politikusainak népszerűségi mutatója. Nem, az emberek szkeptikusak, érzik, hogy ez a pénz megint nem az ő zsebükben fog landolni, hanem egészen máshol.

Most nem a hipereket, vállalkozókat akarom szidni. Ők is emberek, akik látnak egy lehetőséget és el kell gondolkozzanak, hogy élni kívánnak-e azzal. Márpedig az áfacsökkentést olyan mint egy zsák pénz, amit leraknak valahova és aki előbb hozzáfér, annál maradhat nagyobbik része, vagy akár az egész. Miért is ne döntsenek úgy, hogy az élelmiszerek áfájának csökkentéséből fakadó pluszpénzt egyszerűen benyelik? Megint nemlétező ÁFA-kommandók fognak jári? Kérem szépen piaci szabadság van, mindenki annyiért adja a termékeit, amennyiért akarja.

Magyarán a lépés kontraprodktív, hiszen sokat kivesz a költségvetésből, de keveset tesz (ha tesz egyáltalán) az állampolgárok zsebébe. Ebből nem sok pluszvoks lesz a kisebbségi kormánynak, viszont lesz egy újabb lyuk a költségvetésen, amit csak üggyel-bajjal lehet újrafoltozni.

A fogyasztási adó az egyetlen, aminek a megfizetésére a legnagyobb a hajlandóság, ennek megfelelően a legjobban tervezhető bevételek közé tartozik. A munkaadókat már szinte semmilyen közteherrel nem lehet terhelni, mert elmennek Kínába, vagy Ukrajnába. A munkavállalókra újabb terhet tenni lehetetlenség. Már egy ideje elértük a terhelhetőségünk maximumát. Két hete arról szóltak a hírek, hogy minden év május 20-ig csak az államnak dolgozunk és azzal még csak a bruttó béreket néztük és nem a bruttóbruttót, azaz azt, amit a munkáltatónk még pluszba fizet utánunk. Sőt, azt sem árt megjegyezni, hogy vásárlásnál még leadjuk a pénz ötödét áfaként, ha cigi és sör is kerül a kosárba, meg tankolunk a kocsiba, akkor jön még a jövedéki adó és még néhány borzalom.

Ha már mindenképpen adót akarunk csökkenteni, akkor inkább utóbbi, azaz a munkavállalókat érintő, béreket terhelő területen próbálkozzunk, mert politikusaink döntéseinek nyoma ott lehet minden bérszelvényen. Az áfacsökkentés nem fog visszaköszönni a vásárlási blokkokról. Ráadásul ez a kormány, hasonlóan minden másikhoz, folyamatosan az adócsökkentések mellett tört lándzsát. Hajrá, csak ott ahol értelme is van!

Szerző: demokratikus  2008.05.28. 11:41 17 komment

Címkék: mszp fidesz gyurcsány áfa

A bejegyzés trackback címe:

https://demokratikus.blog.hu/api/trackback/id/tr22491510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Raszputyin · http://zsir.blog.hu 2008.05.28. 15:12:57

Eleinte tényleg ingyenpénz az üzleti szektorba, de a piac lassan bedolgozza az árakba a csökkentett áfát (ezen a téren tényleg jól működik a kapitalizmus), úgyhogy emiatt felesleges aggódni. Inkább azért nem kéne csökkenteni, mert ezt mindenki kifizeti, lehetetlen elkerülni ezt a fajta adót.

mecar 2008.05.28. 17:04:39

tegnap mintha kicsit többen lettek vna itt...:)

phon vacano 2008.05.28. 17:05:24

Raszputyin

Az első mondatod igaz egy jól működő piacgazdaságban, Magyarországon viszont csak azzal a kiegészítéssel, hogy mire a csökkentés elér az ÁFA fizető rétegig addig eltelik vagy 5-10 év...

Gery Greyhound · http://www.bestofgyurcsany.hu/news.php 2008.05.28. 17:09:27

"lehetetlen elkerülni ezt a fajta adót."

Kérdezz meg egy kínait a Verseny utcában, tudja-e egyáltalán hogy ilyen adó létezik.

tömör cunami 2008.05.28. 17:24:47

Godolkodjunk reálisan!
A piac úgy dolgozza be az árakba, hogy lenyeli az egészet. Vegyünk példának a sarki fűszerest. Nem nagyon fog tudni fejleszteni belőle, mert ez nem akkora mértékű csökkentés. (Esetleg tud venni otthonra még egy plazmatévét, amiből ő viszont jól vissza tudja igényelni az ÁFÁ-t.) Ő igazán nem teheti meg, hogy csökkenti az árakat, mert nem tudja fedezni a saját növekvő költségeit és ráadásul ugye még valami kis profitot is akar.
Mi lesz a multikkal? Ők esetleg leakciózzák párszor a majonézt és többen veszik majd meg náluk az árut és nem a sarki fűszeresnél.
Konklózió: támogattuk a multikat.
Raszputyin! Azzal azonban egyetértek, hogy az ÁFA a legigazságosabb adónem.

retttroooooooo 2008.05.28. 17:32:17

Véleményem szerint az ÁFA csökkentése a lehető legrosszabb döntés. Így is küzdenek a fekete gazdasággal, amit nemhogy kifehéríteni nem tudnak, de tovább feketedik. Az ÁFA (és közte az élelmiszerek ÁFÁ-ja) az az egyetlen adónem, amelyet a kubikustól a vezérigazgatóig mindenki megfizet (még nem találkoztam senkivel, akinek sikerült volna kenyeret venni ÁFA nélkül a sarki diszkontban).

Ebből adódóan a bért és fizetést terhelő járulékokat és kamuadókat kellene csökkenteni és/vagy eltörölni.

De ezek... Áhhhhhhh.

nick_007 2008.05.28. 17:35:09

Ha csökkentenék az élelmiszerek áfáját, akkor szerintem is lenyelnék a különbséget a kereskedők.

Az áfacsökkentésről szavazás: www.wita.hu/index.php?show=wita&wita=34

Raszputyin · http://zsir.blog.hu 2008.05.28. 17:36:39

5-10 év :):):)
Az a baj, hogy úgy gondolkoztok, hogy itt minden szar, mert ez Magyarország. De nem, nem minden szar, csak sokminden az, de akkor is van ami itt működik. Ezek közül egyik a piac például élelmiszerek esetén. A nagy kereskedelmi láncok között iszonyatos verseny van, nem véletlen hogy szorongatják a beszállítók tökeit, akik semmit nem tudnak csinálni, csak alkalmazkodni. mert ott is durva verseny van. Gondolod, hogy ilyen körülmények között nem megy át az áfacsökkenés fél, legfeljebb egy év alatt?
Gondolkodjunk reálisan, tényleg, gondolod, hogy a sarki zöldséges fogja diktálni az árakat?

tömör cunami 2008.05.28. 17:54:38

Menj le vidékre, ahol egy vállalkozó kezében van a kocsma, az élelmiszerbolt, a vasbolt és a lottózó. Szerinted nem fogja lehúzni azokat, akik nem tudnak elmenni a legközelebbi nagykerbe?
Hopp! Máris ő diktálja az árakat! Megjegyzem ő az aki elsőnek síránkozik majd, hogy megint a szegény kisvállalkozót szívatják a multik és nem hagyják élni.
A multi csökkent, a sarki fűszeres nem sűrűn. Ez a gyakorlat. Láttuk 2006-ban. Melyik írta ki: EMBEREK! A 250 Ft-os majonézt már csak 240-ért adom???

Shore 2008.05.28. 18:02:47

"Nem éreztük azt, hogy jövedelmünk növekedett volna."

Ez egy nagy felfedezés, de ne csodálkozz, ugyanis ebben az esetben maximum a kiadásaink csökkenhettek volna.

Rwindx 2008.05.28. 18:41:57

A tegnapihoz képest ennek a posztnak a színvonala nagyságrendekkel jobb. És nem azért, mert jobbára egyetértek.

aFx 2008.05.28. 19:18:02

az a helyzet, hogy ez konkrétan a legszegényebb rétegnek eléggé jelentős könnyebbséget jelentene. ugyanis az élelmiszer a havi jószágkosárban fix dolog, helyettesítő termék van, de egy szint alá menni nem lehet.

a multiknál keményen árverseny van, ha csak egyvalaki nem nyeli be, akkor már beindulnak a piaci mechanizmusok. ha pedig mindenki benyeli, az trösztöt jelentene... ez nem valószínű. hosszú távon pedig az élelmiszer ára kevésbé dramatikusan emelkedne, ez viszont biztos.

nézzétek meg, ki a szavazóbázis. nekik ez jó.

konkrétan valamit csinálni kell, mert a szavazóbázis a leginkább árérzékeny, és ezt még reform címén el lehet sütni. kompenzációként meg jöhetne a sör adójának emelése (elgondolkodtatok már, hogy a boron miért nincs annyi? félretéve a itthon jó bor van tudatot, és ránézve az alsó polcokra?;>), meg pár különadó, hogy az alsó réteg jól járjon, aki meg a minimálon felül is vesz, az fizessen többet.

úgy néz ki, reform most már biztos nem lesz semmi (viszont az életszínvonalat sikerült erőteljesen csökkenteni ezért a semmiért cserébe), most pedig valahogyan finomítani akarnak a kialakult helyzeten.

viszont ez hosszútávon megint nem megoldás, mert egyszercsak maradnak a minimálosok, akiknek jól megy, valamint a kettő között egy egyre kisebb réteg -akik a számukból adódóan már nem fognak tudni pénzügyileg semmit befolyásolni... és a középréteg nem éppen vaskos itthon már most se-.

orge 2008.05.28. 20:10:49

Vendéglátó közgazdász vagyok

Finoman szólva örülnék az élelmiszer áfa csökkentésnek. Az eu tagállamok között a mienk a legmagasabb élelmiszer áfa. Az ír pü minisztérium honlapjám meg tudod nézni minek mennyi az áfája mert öt kulcsuk van. Kirívó, hogy a kenyér és a sör nullás áfával kerül forgalomba.

Egyszerűen azért ilyen magas az áfánk, mert más adót nem tud hatékonyan beszedni az állam.

Ubuntufan 2008.05.28. 20:14:36

Nem kell áfát csökkenti, sőt bizonos esetekben növelni is kell ( BMW X5, gyémántgyűrű stb,)
Az alapvető élelmiszerek tekintetében némileg engedni kellene, mert az ugye a túléléshez kell.
Ha ezt el tudnánk érni, nem kellene ennyi adóellenőr, mert a megcélzott adóbevétel fedezhető lenne simán.
Oszt kész

demokratikus · http://www.demokratikus.hu 2008.05.28. 20:27:08

Húhh, egy kicsit más itt a hangnem, mint amit az utóbbi 600 hozzászólásban kaptam tegnap este óta.:)

Szóval a multik valóban nagy árversenyben vannak, de csak az akciós újság első oldaláig. A minap azon frusztráltam magam, hogy a tescoban a féladag koffeint tartalmazó kávé 60 forinttal volt több, mint a szemben lévő G-Robyban.

Szóval nem biztos, hogy lejön a fogyasztóig, főleg ott, ahol nincs konkurencia, bár olyan helyeken már most is 330 a mizo tartós tej.

Egyet tudok érteni azzal, hogy nem egy rossz gondolat a csökkentés, bár baloldali ember lévén én is az ÁFÁt tartom a legigazságosabb adófajtának, mivel ennek a megfizetése abszolút tőlünk függ.

A nagy szívfájdalmam az, hogy az ilyen lépésekkel csak elodázásra kerül egy átfogóbb adóreform, amire nagyon nagy szükség lenne.

Netuddki. 2008.05.28. 20:50:55

Áfacsökkentés? Ha jól emléxem 20%-ra csökkentették a 25%-os ÁFÁ-jú termékeket. Eddíg OK.
De közben a 15% ÁFÁjúakat is 20%-ra növelték. Na ezért nem érezted a nagy "áfacsökkentés" hatását, mivel az élelmiszerek 80%-a a 15%-osba tartozott.

Aki meg ÁFÁ-t akar növelni az szerintem nem normális. Szabad piac van, az EU-n belül mindenki ott veszi meg az árut ahol akarja, és ott is adózik utána. Ezen kéne elgondolkodni.

Még egy gondolat. Ha hirtelen most mindenkitől beszednék a törvény szerinti adókat a kibújás lehetősége nélkül, na akkor lenne itt népfelkelés.

demokratikus · http://www.demokratikus.hu 2008.05.28. 20:56:57

"Még egy gondolat. Ha hirtelen most mindenkitől beszednék a törvény szerinti adókat a kibújás lehetősége nélkül, na akkor lenne itt népfelkelés."
:)
Azért nagyságrendekkel durvább a helyzet, mint 15 éve. Akkor pont az volt a lényeg, hogy voltak kiskapuk a rendszeren és polgárosodott is a magyar. Ma ha a kezedben van egy ukrán cigi, elméletileg 50.000re is megvághatna a vámos, ha kedve lenne hozzá. Szerencsére kb 20 oldal az adminisztráció és ezért nem csinálják.:)

a növelést én sem támogatom. A luxus fogyasztási cikkekre lehetne max kivetni, de ezekből drágaságuk ellenére is olyan kevés összbevétel van, hogy a költségvetést nem hozná ki a mélyrepülésből, sőt az plusz adminisztráció valszeg nagyon megdobná a költségeket.
süti beállítások módosítása